Hoi,
Mijn naam is Marjolein Hottentot, ik heb 30 jaar lesgegeven als docent verzorging/zorg en welzijn.
Ik ben gestopt met lesgeven en begeleid nu 2 pubers met een beperking aan huis, met zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Als docent heb ik al die jaren ook seksuele voorlichting gegeven o.a. op:
- ‘de Wetering’, VSO-ZMOK te Amsterdam
- het Wellant College ‘de Groenstrook’- VMBO te Aalsmeer
- de OSB - scholengemeenschap te Amsterdam Zuidoost
Voor mijn volledige C.V. klik hier
Op twee verschillende scholen heb ik mediation lessen opgezet en aan veel leerlingen mediation training gegeven waardoor zij zelf conflicten/het pesten zijn gaan oplossen.
Het lesmateriaal heb ik met een collega ontwikkeld.
Tevens ben ik een aantal jaren leerlingbegeleidster geweest en heb ik meerdere jongeren één op één begeleid die te maken hebben gehad met bijvoorbeeld uit de kast komen, zwangerschap, incest en loverboys/lovergirls. Daarnaast heb ik over die situaties met verschillende ouders gesproken.
Na al die jaren seksuele voorlichting te hebben gegeven ben ik mijn spel verder gaan ontwikkelen (de start van dit spel ligt al in mijn opleidingstijd, bij het vak 'Hoe geef je seksuele voorlichting?').
Met veel hulp van Ester Picavet, de grafisch ontwerpster van het ontwerpbureau Sterk, is mijn spel in 2017 verschenen en geef ik het zelf uit.
Als informatiebronnen heb ik gebruikt:
- Mijn eigen ervaringen.
- Informatie uit de websites: www.senseinfo.nl, www.seksuelevorming.nl, www.langlevedeliefde.nl.
- Overleg met een aantal deskundigen, waaronder Wiesje Moen, werkzaam op het MCO te Amsterdam. Het MCO is de school die de Lang Leve de Liefde Award 2016 heeft gewonnen.
LEUK OM MET JE TE DELEN
Als Juf heb ik mijn spel al vele keren gespeeld met de leerlingen in het VMBO, VSO-ZMOK, in een VWO klas, maar ook in klassen met leerlingen van verschillende niveaus. De leerlingen hebben geholpen met de ontwikkeling. Zo gaven zij aan dat sommige antwoorden te lang waren, dat sommige vragen/stellingen onduidelijk geformuleerd waren en dat ze sommige plaatjes op het speelbord niet begrepen (zoals het pessarium, die heb ik nu weggelaten).
Ik heb het spel gespeeld:
- Als begin van een lessenserie seksuele voorlichting.
- Om de leerlingen te laten wennen aan het onderwerp seksuele voorlichting.
- Als afronding van een lessenserie, om te kijken wat de jongeren hadden geleerd.
- Als ik met een klein groepje een onderwerp wilde bespreken. In dat geval liet ik een deel van de klas het spel spelen.
De leerlingen vonden dit een bijzonder unieke manier om over seksualiteit te praten. Ze vonden het grappig en leerzaam.
En natuurlijk wilden ze ook winnen!
Vaak vroegen de leerlingen: